Onderhoud van uw auto

Goed onderhoud is van levensbelang voor de ( technische ) staat en de levensduur van uw voertuig. Het onderhoud van een voertuig kan uit vele aspecten bestaan: dit kan uiteenlopen van olie- en filters vernieuwen tot het vervangen van een distributieriem. Per merk en type auto is de termijn van de onderhoudsintervallen ook wisselend. In de praktijk is het zo dat sommige auto's per 15.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig hebben, terwijl andere dit pas bij 25.000 kilometer nodig hebben. Het hangt echter van meer zaken af.

 

APK & Onderhoud

 

Allereerst willen wij een veel gemaakte denkfout aan de kaak stellen: het is pertinent onjuist om er vanuit te gaan dat, wanneer de auto een geldige APK keuring heeft, deze geen onderhoud nodig heeft! Wij merken dat veel bestuurders denken dat een APK goedkeur gelijk staat aan een goede onderhoudsstaat. Dit is echter een verkeerde opvatting. Een APK keuring is namelijk een momentopname: de auto wordt bij een APK keurstation aangeboden. De desbetreffende APK keurmeester loopt de auto op alle APK keurpunten na. Wanneer deze punten op het desbetreffende moment aan de normen voldoen, leidt dit tot een goedkeur. Dit betekend echter niet dat de auto gedurende de periode dat deze goed is gekeurd ook geen onderhoud nodig heeft. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld een band aanwezig is met 1,8 millimeter profiel ( APK goedkeur, want de eis is minimaal 1.6 millimeter profiel ). Wanneer de bestuurder / bestuurster echter de maand erop volgend 3.500 kilometer rijdt, zal de profieldiepte hoogstwaarschijnlijk onder de 1,6 millimeter zijn. Bij een eventuele politiecontrole kan dit vervolgens tot een boete leiden. Tevens wordt er bij een APK keuring niet gekeken naar oliepeil, de staat van de filters, de distributieriem, etc. Dit staat dus los van elkaar!

 

Onderhoud: must of niet?

 

Iedere autofabrikant schrijft per type auto vaste onderhoudsintervallen voor. Deze onderhoudsintervallen verschillen per merk en type auto. Tevens is de motorisering van belang: een dieselmotor heeft in de regel minder frequent onderhoud nodig als een benzinemotor.

De fabrikant schrijft uiteraard niet voor niets de onderhoudsintervallen voor. Iedere auto heeft op den duur behoefte aan nieuwe filters ( o.a. oliefilters, luchtfilters, etc. ), verse olie, nieuwe bougies, etc. Door gebruik van de motor zijn er bepaalde onderdelen die aan slijtage en vervuiling onderhevig zijn. Deze dienen tijdig vervangen te worden, om ( grote ) gevolgschade te voorkomen. Tevens is het bij nieuwe auto's van invloed op de geldigheid van de ( fabrieks ) garantie! Wist u dat, wanneer er geen onderhoud wordt gepleegd aan een auto en de motor bijvoorbeeld binnen de fabrieksgarantie 'in elkaar loopt', de garantie kan komen te vervallen? U voldoet dan namelijk niet aan de eisen die de fabrikant voorschrijft. Neemt u dus geen risico hiermee, want goedkoop kan dan duurkoop worden!

 

Invloed op het onderhoud

 

Als bestuurder heeft u zelf ook invloed op de intensiviteit van het onderhoud aan uw auto. Wellicht denkt u: 'op welke manier heb ik hier dan invloed op? De auto moet toch standaard bij een bepaald aantal kilometers onderhoud hebben?' Dit is niet helemaal waar. Met name de nieuwere auto's geven tegenwoordig zelf via een melding op het dashboard aan wanneer deze onderhoud nodig hebben. De auto registreert namelijk iedere handeling die u uitvoert in de auto: Hoe vaak remt u? Hoe vaak remt u heel stevig? Hoe vaak geeft u gas? Rijdt u veel snelweg of met name korte stukjes binnendoor? Etc. etc. Dit alles heeft uiteraard directe invloed op de slijtageonderdelen ( banden / remblokken / remschijven ), maar hier past de auto ook de onderhoudsmelder op aan! Rijdt u voornamelijk snelwegkilometers, dan zal de auto wellicht pas na 18.000 kilometer service aangeven. Rijdt u juist heel veel kilometers 'binnendoor', dan zal de auto misschien wel met 14.000 kilometer al een servicemelding geven. Kortom, u heeft er zelf invloed op!

 

Kosten onderhoudsbeurt

 

De kosten van een kleine- of grote onderhoudsbeurt verschillen per auto. Als u van ons een prijsopgave wilt voor een servicebeurt, kunt u mailen naar hans@depijper.nl of u kunt telefonisch contact met ons opnemen: 0346-571454